tag:blogger.com,1999:blog-33933963707974420122024-03-05T18:28:34.302+08:00AZURA DAUDDengan Nama ALLAH S.W.T Yang Maha Pemurah Lagi Maha PenyayangUnknownnoreply@blogger.comBlogger5125tag:blogger.com,1999:blog-3393396370797442012.post-40438319222496946402016-10-30T16:47:00.002+08:002016-10-31T19:40:49.377+08:00Penekanan Itqan Dalam Pendekatan Pembangunan Insan<div align="center" class="MsoNormal" style="text-align: center;">
<span class="Apple-style-span" style="font-family: "times new roman" , serif;"><b>Tugasan SYW 502</b></span><br />
<span class="Apple-style-span" style="font-family: "times new roman" , serif;"><b>AZURA DAUD</b></span><br />
<span class="Apple-style-span" style="font-family: "times new roman" , serif;"><b>P-ISM0007/15</b></span><br />
<span class="Apple-style-span" style="font-family: "times new roman" , serif;"><b>Calon Sarjana Sains Kemasyarakatan</b></span><br />
<span class="Apple-style-span" style="font-family: "times new roman" , serif;"><b>(Pengurusan Pembangunan Islam)</b></span><br />
<span class="Apple-style-span" style="font-family: "times new roman" , serif;"><b><br /></b></span>
<span class="Apple-style-span" style="font-family: "times new roman" , serif;"><b><br /></b></span></div>
<div align="center" class="MsoNormal" style="text-align: center;">
<span class="Apple-style-span" style="font-family: 'times new roman', serif;"><b><br /></b></span></div>
<div class="MsoNormal">
<b><span style="font-family: "times new roman" , serif; font-size: 12.0pt; line-height: 107%;"><span style="color: #0b5394;">Pendahuluan
</span><o:p></o:p></span></b></div>
<div class="MsoNormal" style="line-height: 150%; text-align: justify;">
<span style="font-family: "times new roman" , serif; font-size: 12.0pt; line-height: 150%;"><br /></span></div>
<div class="MsoNormal" style="line-height: 150%; text-align: justify;">
<span style="font-family: "times new roman" , serif; font-size: 12.0pt; line-height: 150%;">Itqan
yang juga membawa maksud ketekunan atau kesungguhan<a href="file:///C:/Users/Toshiba/Desktop/Penekanan%20Itqan%20Dalam%20Pendekatan%20Pembangunan%20Insaniah.docx#_ftn1" name="_ftnref1" title=""><span class="MsoFootnoteReference"><!--[if !supportFootnotes]--><span class="MsoFootnoteReference"><span style="color: #0b5394; font-size: 12pt; line-height: 107%;">[1]</span></span><!--[endif]--></span></a> dalam mengerjakan sesuatu
perkara akan membuahkan hasil yang lumayan. Tidak kira sama ada dalam pekerjaan
untuk keperluan duniawi malah yang lebih penting ibadah yang dilakukan untuk pengabdian diri
kepada Allah SWT. Antara perkara utama yang membawa kejayaan kepada seseorang
insan terutamanya seorang Muslim untuk mendekatkan diri dengan Allah SWT iaitu
melaksanakan perkara yang mengikut ajaran Islam dan meninggalkan perkara yang
dilarang (<i>amar ma’ruf nahi mungkar</i>)
(Azrin Ibrahim, 2014) dan kesabaran dan kesungguhan dalam usaha yang
dilaksanakan dalam sesuatu perkara. Dalam pepatah Arab juga ada menyebut “<i>man jadda wajada</i>” yang bermaksud siapa yang berusaha dengan
sungguh-sungguh akan mendapatkan hasil. Hal ini membuktikan kesungguhan yang
kuat dapat mencorak insan yang berjaya.<o:p></o:p></span></div>
<div class="MsoNormal" style="line-height: 150%; text-align: justify;">
<span style="font-family: "times new roman" , serif; font-size: 12.0pt; line-height: 150%;"><br /></span></div>
<div class="MsoNormal" style="line-height: 150%; text-align: justify;">
<span style="font-family: "times new roman" , serif; font-size: 12.0pt; line-height: 150%;">Di
dalam pembangunan insan, kesungguhan yang ditekankan dapat membentuk kesepaduan
jiwa yang merangkumi elemen jasmani, emosi, rohani dan intelektual untuk terus mencapai
kejayaan. Tidak kira apa jua halangan yang mendatang tetap akan ditempuhi
dengan yakin dan sabar. Tambahan pula, dunia Islam kini didatangi dengan
pelbagai isu yang boleh meruntuhkan kesepaduan umat Islam untuk terus bersama.
Jadi, kesungguhan yang jitu dalam memastikan umat Islam sentiasa bersama untuk
menentang anasir-anasir yang boleh meruntuhkan Islam dalam diri umat.<o:p></o:p></span></div>
<div class="MsoNormal" style="line-height: 150%; text-align: justify;">
<br /></div>
<div class="MsoNormal" style="line-height: 150%; text-align: justify;">
<b><span style="font-family: "times new roman" , serif; font-size: 12.0pt; line-height: 150%;"><span style="color: #0b5394;">Kesungguhan Dalam Beribadah</span><o:p></o:p></span></b></div>
<div class="MsoNormal" style="line-height: 150%; text-align: justify;">
<span style="font-family: "times new roman" , serif; font-size: 12.0pt; line-height: 150%;"><br /></span></div>
<div class="MsoNormal" style="line-height: 150%; text-align: justify;">
<span style="font-family: "times new roman" , serif; font-size: 12.0pt; line-height: 150%;">Kesungguhan
dalam beribadah bukan sahaja dapat membuktikan bahawa kita sebagai insan yang
menjadi hamba soleh kepada Allah SWT malah membuktikan kita adalah insan yang
sentiasa bersyukur dengan pemberian-Nya. Kesungguhan dalam beribadah boleh
dibuktikan dengan melaksanakan kewajipan rukun Islam yang telah disyariatkan
kepada setiap Muslim di muka bumi ini. Selain itu, perkara-perkara sunat juga
boleh dilaksanakan dalam melengkapi ibadah wajib yang telah difardhukan. Di
dalam Islam, ibadah dibahagikan kepada tiga bentuk iaitu ibadah asas,
amalan-amalan utama dan ibadah umum (Muhammad Syukri Salleh, 2003). Ibadah asas
merupakan ibadah yang wajib dilaksanakan oleh setiap Muslim yang merangkumi
solat, puasa di bulan Ramadhan, membayar zakat dan menunaikan haji bagi yang
mampu. Kesemua ibadah ini akan menguatkan lagi hubungan insan dengan Allah SWT
(<i>hablum-minallah</i>) yang akan
menjadikan seseorang insan itu kuat dari aspek rohaninya dengan menjadikan
pergantungan kepada Allah SWT sebagai perkara utama. <o:p></o:p></span></div>
<div class="MsoNormal" style="line-height: 150%; text-align: justify;">
<span style="font-family: "times new roman" , serif; font-size: 12.0pt; line-height: 150%;"><br /></span></div>
<div class="MsoNormal" style="line-height: 150%; text-align: justify;">
<span style="font-family: "times new roman" , serif; font-size: 12.0pt; line-height: 150%;">Selain
itu, amalan-amalan utama pula menjadi penambah seri kepada ibadah-ibadah wajib
yang telah difardhukan. Perkara ini menjadi kecintaan Allah SWT kepada setiap
insan yang melaksanakan dengan bersungguh-sungguh dan berterusan. Bagi ibadah
umum pula, menjadi pelengkap kepada ibadah lain yang telah dilaksanakan. Ia
berbentuk fardhu kifayah yang akan menegakkan hubungan sesama manusia dan alam
sekitar yang dibangunkan (<i>hablum-minannas</i>).
Pengabdian diri kepada Allah SWT (<i>al-ubudiyyah</i>)
dalam ibadah ini menjadikan insan rasa bertuhan dan tidak melakukan perkara
yang melalaikan sewenang-wenangnya (Mohd Shukri Hanapi, 2014). <o:p></o:p></span></div>
<div class="MsoNormal" style="line-height: 150%; text-align: justify;">
<br /></div>
<div class="MsoNormal" style="line-height: 150%; text-align: justify;">
<b><span style="font-family: "times new roman" , serif; font-size: 12.0pt; line-height: 150%;"><span style="color: #0b5394;">Kesungguhan Dalam Melaksanakan
Pekerjaan</span><o:p></o:p></span></b></div>
<div class="MsoNormal" style="line-height: 150%; text-align: justify;">
<span style="font-family: "times new roman" , serif; font-size: 12pt;"><br /></span></div>
<div class="MsoNormal" style="line-height: 150%; text-align: justify;">
<span style="font-family: "times new roman" , serif; font-size: 12pt;">Kesungguhan
dalam melaksanakan sesuatu pekerjaan pula, dapat menjadikan usaha yang
dilaksanakan lebih bermakna dan mampu memberi kemanisan kepada kejayaan yang
dimiliki. Kesungguhan boleh dilakukan dengan usaha yang berterusan terhadap
sesuatu perkara. Tidak kira sama ada sama ada kecil atau besar, usaha yang
perlu dilakukan perlulah mampu memberi kesan positif kepada seseorang insan.
Berusaha dengan melakukan setiap perkara dengan sehabis baik dan daya dapat
membuktikan bahawa kita bukan seorang Muslim yang mudah menyerah kalah dan
menyalahkan takdir Allah SWT semata-mata. Di dalam surah al-Ankabut ada
menyatakan yang bermaksud</span></div>
<div class="MsoNormal" style="line-height: normal; margin-bottom: 8.0pt; margin-left: 35.45pt; margin-right: 35.45pt; margin-top: 0cm; text-align: justify;">
<span style="font-family: "times new roman" , serif; font-size: 12.0pt;"><br /></span></div>
<div class="MsoNormal" style="line-height: normal; margin-bottom: 8.0pt; margin-left: 35.45pt; margin-right: 35.45pt; margin-top: 0cm; text-align: justify;">
<span style="font-family: "times new roman" , serif; font-size: 12.0pt;"><i>“Dan orang-orang
yang berusaha dengan bersungguh-sungguh kerana memenuhi kehendak agama Kami
sesungguhnya Kami akan memimpin mereka ke jalan-jalan Kami (yang menjadikan
mereka bergembira serta beroleh keredhaan); dan sesungguhnya (pertolongan dan
bantuan) Allah adalah beserta orang-orang yang berusaha membaiki amalannya.”<o:p></o:p></i></span></div>
<div align="right" class="MsoNormal" style="line-height: 150%; text-align: right;">
<span style="font-family: "times new roman" , serif; font-size: 12.0pt; line-height: 150%;">(al-Ankabut,
29:69)<o:p></o:p></span></div>
<div class="MsoNormal" style="line-height: 150%; text-align: justify;">
<span style="font-family: "times new roman" , serif; font-size: 12.0pt; line-height: 150%;"><br /></span></div>
<div class="MsoNormal" style="line-height: 150%; text-align: justify;">
<span style="font-family: "times new roman" , serif; font-size: 12.0pt; line-height: 150%;">Di
dalam surah ini jelas menyatakan bahawa setiap insan yang berusaha dengan
bersungguh-sungguh dan menjadikan Islam sebagai tunjang utama dalam pekerjaan
yang dilakukan akan mendapat ganjaran berupa keredhaan Allah SWT yang akan
menjadi jambatan untuk seseorang Muslim mencapai <i>mardhatillah</i> iaitu keredhaan Allah SWT. <i>Mardhatillah</i> yang akan
menjadi matlamat akhir insan setelah untuk mencapai kejayaan di dunia dan
akhirat (<i>al-falah</i>)(Muhammad Syukri
Salleh, 2003). <o:p></o:p></span></div>
<div class="MsoNormal" style="line-height: 150%; text-align: justify;">
<span style="font-family: "times new roman" , serif; font-size: 12.0pt; line-height: 150%;"><br /></span></div>
<div class="MsoNormal" style="line-height: 150%; text-align: justify;">
<span style="font-family: "times new roman" , serif; font-size: 12.0pt; line-height: 150%;">Walaupun
manusia itu dilahirkan secara fitrah yang sama namun dengan usaha yang
berterusan mampu mengubah nasib mereka. Tingkat usaha dalam memperbaiki ibadah
dan pekerjaan ke arah kebaikan dapat meningkatkan lagi tahap keimanan dan
menurunkan taraf nafsu yang ada dalam diri insan. Ibu bapa berusaha mendidik anak-anak menjadi
soleh, anak-anak berusaha mencapai cita-cita, pemimpin yang dilantik berusaha
untuk memajukan negara dan setiap rakyat berusaha membangunkan negara secara
bersama adalah antara contoh yang boleh digunakan untuk menonjolkan kesungguhan
dalam diri setiap insan di atas muka bumi ini. Namun, keyakinan kepada qada’
dan qadar Allah SWT juga perlu sentiasa mengiringi usaha yang telah dilakukan
(Ahmad Munawar Ismail, Zakaria Stapa dan Siti Aishah Suhaimi, 2012). Hanya
Allah SWT yang akan menentukan apa yang terbaik buat hamba-Nya. Hal ini, akan
menjadikan setiap insan redha dengan ketentuan Ilahi walaupun telah berusaha
sehabis daya.<o:p></o:p></span></div>
<div class="MsoNormal" style="line-height: 150%; text-align: justify;">
<br /></div>
<div class="MsoNormal" style="line-height: 150%; text-align: justify;">
<b><span style="font-family: "times new roman" , serif; font-size: 12.0pt; line-height: 150%;"><span style="color: #0b5394;">Kesimpulan</span><o:p></o:p></span></b></div>
<div class="MsoNormal" style="line-height: 150%; text-align: justify;">
<span style="font-family: "times new roman" , serif; font-size: 12.0pt; line-height: 150%;"><br /></span></div>
<div class="MsoNormal" style="line-height: 150%; text-align: justify;">
<span style="font-family: "times new roman" , serif; font-size: 12.0pt; line-height: 150%;">Kesungguhan
yang tinggi dalam segenap aspek dapat menjadikan insan lebih berjaya dengan usaha yang dilakukan
dan yakin dengan setiap perkara yang dilakukan itu adalah atas kehendak Allah
SWT. Masyarakat yang lebih berdaya saing dapat diwujudkan dengan terdidiknya setiap
insan untuk sentiasa bersungguh-sungguh dengan ibadah dan pekerjaan yang
dilakukan. Dengan ini, negara dapat memfokuskan pembangunan ke arah sektor yang
lain untuk terus memajukan negara dan menaikkan lagi nama Islam di mata dunia. Masalah-masalah remeh bukan lagi fokus dalam membangunkan negara tetapi lebih menumpukan tujuan ke arah pembangunan yang lebih holistik. <o:p></o:p></span></div>
<div class="MsoNormal" style="line-height: 150%; text-align: justify;">
<br /></div>
<div class="MsoNormal" style="line-height: 150%; text-align: justify;">
<b><span style="font-family: "times new roman" , serif; font-size: 12.0pt; line-height: 150%;"><span style="color: #0b5394;">Bibliografi</span><o:p></o:p></span></b></div>
<div class="MsoNormal" style="line-height: 150%; margin-left: 36.0pt; text-align: justify; text-indent: -36.0pt;">
<span style="font-family: "times new roman" , serif; font-size: 12.0pt; line-height: 150%;"><br /></span></div>
<div class="MsoNormal" style="line-height: 150%; margin-left: 36.0pt; text-align: justify; text-indent: -36.0pt;">
<span style="font-family: "times new roman" , serif; font-size: 12.0pt; line-height: 150%;">Ahmad Munawar Ismail, Zakaria Stapa &
Siti Aishah Suhaimi. (2012). Islam dan pembentukan jati diri bangsa Melayu. <i>Jurnal Hadhari Special Edition (2012)
143-154.</i><o:p></o:p></span></div>
<div class="MsoNormal" style="line-height: 150%; margin-left: 36.0pt; text-align: justify; text-indent: -36.0pt;">
<span style="font-family: "times new roman" , serif; font-size: 12.0pt; line-height: 150%;"><br /></span></div>
<div class="MsoNormal" style="line-height: 150%; margin-left: 36.0pt; text-align: justify; text-indent: -36.0pt;">
<span style="font-family: "times new roman" , serif; font-size: 12.0pt; line-height: 150%;">Azrin Ibrahim. (2014). <i>Amalan hisbah di Malaysia</i>. Kuala Lumpur:
Dewan Bahasa Dan Pustaka.<o:p></o:p></span></div>
<div class="MsoNormal" style="line-height: 150%; margin-left: 36.0pt; text-align: justify; text-indent: -36.0pt;">
<span style="font-family: "times new roman" , serif; font-size: 12.0pt; line-height: 150%;"><br /></span></div>
<div class="MsoNormal" style="line-height: 150%; margin-left: 36.0pt; text-align: justify; text-indent: -36.0pt;">
<span style="font-family: "times new roman" , serif; font-size: 12.0pt; line-height: 150%;">Mohd Shukri Hanapi. (2014). <i>Tasawur Islam dalam pembangunan</i>. Kuala
Lumpur: Dewan Bahasa Dan Pustaka.<o:p></o:p></span></div>
<div class="MsoNormal" style="line-height: 150%; margin-left: 36.0pt; text-align: justify; text-indent: -36.0pt;">
<span style="font-family: "times new roman" , serif; font-size: 12.0pt; line-height: 150%;"><br /></span></div>
<div class="MsoNormal" style="line-height: 150%; margin-left: 36.0pt; text-align: justify; text-indent: -36.0pt;">
<span style="font-family: "times new roman" , serif; font-size: 12.0pt; line-height: 150%;">Muhammad Syukri Salleh. (2003). <i>7 prinsip pembangunan berteraskan Islam</i>.
Kuala Lumpur: Zebra Editions Sdn. Bhd.<o:p></o:p></span></div>
<div class="MsoNormal" style="line-height: 150%; margin-left: 36.0pt; text-align: justify; text-indent: -36.0pt;">
<span style="font-family: "times new roman" , serif; font-size: 12.0pt; line-height: 150%;"><br /></span></div>
<div class="MsoNormal" style="line-height: 150%; margin-left: 36.0pt; text-align: justify; text-indent: -36.0pt;">
<span style="font-family: "times new roman" , serif; font-size: 12.0pt; line-height: 150%;">Norhafizah Abdul Halim. (2015).
Pembangunan insan holistik: satu keperluan masyarakat sejagat. http://hafizahabdulhalim.blogspot.my/
(dilayari pada 22 September 2016).<o:p></o:p></span></div>
<div class="MsoNormal" style="line-height: 150%; margin-left: 36.0pt; text-align: justify; text-indent: -36.0pt;">
<span style="font-family: "times new roman" , serif; font-size: 12.0pt; line-height: 150%;"><br /></span></div>
<div class="MsoNormal" style="line-height: 150%; margin-left: 36.0pt; text-align: justify; text-indent: -36.0pt;">
<span style="font-family: "times new roman" , serif; font-size: 12.0pt; line-height: 150%;">Pusat Rujukan Persuratan Melayu
(PRPM)(2016). http://prpm.dbp.gov.my/ (dilayari pada 22 September 2016).<o:p></o:p></span></div>
<br />
<div>
<!--[if !supportFootnotes]--><br clear="all" />
<hr align="left" size="1" width="33%" />
<!--[endif]-->
<br />
<div id="ftn1">
<div class="MsoFootnoteText">
<a href="file:///C:/Users/Toshiba/Desktop/Penekanan%20Itqan%20Dalam%20Pendekatan%20Pembangunan%20Insaniah.docx#_ftnref1" name="_ftn1" title=""><span class="MsoFootnoteReference"><span style="font-family: "times new roman" , serif;"><!--[if !supportFootnotes]--><span class="MsoFootnoteReference"><span style="font-size: 10pt; line-height: 107%;">[1]</span></span><!--[endif]--></span></span></a><span style="font-family: "times new roman" , serif;"> Pusat Rujukan Persuratan Melayu
(PRPM) </span><span lang="EN-US" style="font-family: "times new roman" , serif; mso-ansi-language: EN-US;"><o:p></o:p></span></div>
</div>
</div>
Unknownnoreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-3393396370797442012.post-81686716348628240702016-05-21T12:35:00.002+08:002016-05-30T23:11:00.246+08:00SENI KOMUNIKASI DALAM INSTITUSI<div style="text-align: center;">
<br /></div>
<div style="text-align: center;">
Tugasan 3 (SYW 501)</div>
<div style="text-align: center;">
AZURA DAUD</div>
<div style="text-align: center;">
P-ISM0007/15</div>
<div style="text-align: center;">
Calon Sarjana Sains Kemasyarakatan</div>
<div style="text-align: center;">
(Pengurusan Pembangunan Islam)</div>
<div style="text-align: center;">
<br /></div>
<div style="text-align: justify;">
<span style="color: #a64d79;"><br /></span></div>
<div style="text-align: justify;">
<span style="color: #a64d79;">Komunikasi Menurut Perspektif Islam</span></div>
<div style="text-align: justify;">
<span style="color: #a64d79;"><br /></span></div>
<div style="text-align: justify;">
Komunikasi adalah satu perkara yang boleh terjadi dalam bentuk lisan, bahasa tubuh, boleh terjadi dalam pelbagai bahasa dan melalui proses tertentu dalam perlaksanaannya. Di dalam Islam, umatnya disarankan untuk bercakap perkara yang berfaedah dan mampu memberi manfaat kepada insan lain dan jika perkara yang ingin disampaikan itu boleh menimbulkan natijah buruk adalah digalakkan untuk diam seperti di dalam hadis Rasulullah s.a.w yang bermaksud<br />
<i><br /></i>
<i>"Barangsiapa beriman kepada Allah dan hari akhir, maka hendaklah dia mengucapkan perkataan yang baik atau diam".</i></div>
<div style="text-align: right;">
(Muslim,No Hadith: 67 & Bukhari,No Hadith: 5559)</div>
<div style="text-align: justify;">
<br /></div>
<div style="text-align: justify;">
Perkara yang berfaedah dalam komunikasi yang boleh memberi kesan positif sama ada kepada individu atau masyarakat adalah seperti memberi nasihat, menyampaikan dakwah dan menyeru umat ke arah kebaikan yang berpandukan kepada al-Quran dan sunnah. Setiap perkara yang bermanfaat ini akan dikira sebagai ibadat. Dalam hadis yang lain Rasulullah s.a.w bersabda<br />
<i><br /></i>
<i>"Sampaikanlah dariku sekalipun satu ayat dan ceritakanlah (apa yang kalian dengar) dari Bani Isra'il dan itu tidak apa (dosa). Dan siapa yang berdusta atasku dengan sengaja maka bersiap-siaplah menempati tempat duduknya di neraka".</i></div>
<div style="text-align: right;">
(Bukhari, No Hadith: 3202)</div>
<div style="text-align: justify;">
<br /></div>
<div style="text-align: justify;">
Komunikasi seseorang pemimpin di dalam Islam menggariskan beberapa perkara tertentu sebelum iaitu memenuhi syarat-syarat yang telah ditetapkan (Mohd Yusuf Hussain, 1995). Syarat-syarat yang telah ditetapkan iaitu mempunyai sifat-sifat mahmudah antaranya berilmu, adil, berani, pemaaf, bertimbang rasa, menepati janji, benar, tegas,<i> tawadu' </i>(merendah diri) dan sifat-sifat mahmudah yang lain dan perlu membuang sifat-sifat mazmumah. Sifat-sifat ini adalah sifat terpuji yang akan menonjolkan kebaikan seseorang pemimpin di dalam Islam. Selain itu, memelihara hubungan baik dengan Allah (<i>habl min Allah</i>) dan memelihara hubungan baik dengan manusia dan sumber alam (<i>habl min al-nas</i>). Menurut Muhammad Syukri Salleh (2003) dan Mohd Shukri Hanapi (2014) menyatakan <i>habl min Allah</i> dan <i>habl min al-nas</i> merupakan elemen penting di dalam tasawur Islam yang akan membentuk pembangungan Islam. </div>
<div style="text-align: justify;">
<br /></div>
<div style="text-align: justify;">
Komunikasi yang terbaik di dalam Islam boleh dicontohi melalui kaedah yang dilaksanakan oleh Rasulullah s.a.w. Kaedah komunikasi yang disampaikan oleh Rasulullah s.a.w adalah secara berhikmah dan mampu melembutkan hati-hati musuhnya. Walau dalam apa jua keadaan Rasulullah s.a.w akan menunjukkan contoh terbaik kepada umatnya. Keberkesanannya terbukti apabila Rasulullah s.a.w telah berjaya mempengaruhi dan menguasai masyarakat Yahudi walaupun pada mulanya mereka bersikap kasar, bengis dan biadap (Mohd Azrul Azlen Abd Hamid, 2011).</div>
<div style="text-align: justify;">
<br /></div>
<div style="text-align: justify;">
Kesan daripada komunikasi yang baik bagi seorang pemimpin yang mengikut cara Rasulullah s.a.w akan mewujudkan satu institusi Islam yang mampu mengikut hukum syarak dengan baik dan berkesan. Visi dan misi untuk memperjuangkan agama Allah s.w.t akan dapat dilaksanakan dengan lebih teratur yang berpandukan kepada al-Quran dan sunnah yang ditinggalkan Rasulullah s.a.w. Dengan ini, sebarang salah faham yang berlaku dalam institusi dapat diatasi dengan cara yang berhikmah dan adil dengan kebijaksanaan pemimpin yang mengikut kaedah komunikasi di dalam Islam.</div>
<div style="text-align: justify;">
<br /></div>
<div style="text-align: justify;">
Bibliografi</div>
<div style="text-align: justify;">
<br /></div>
<div style="text-align: justify;">
1. Mohd. Yusof Hussin. (1995). Komunikasi kepimpinan dari perspektif Islam dalam K<i>ecemerlangan Pentadbiran, Dasar dan Amalan Dalam Islam</i>. INTAN. </div>
<div style="text-align: justify;">
2. Mohd Azrul Azlen Abd Hamid.(2011). Pendekatan psikologi Rasulullah s.a.w dalam <i>Solusi Isu 38.</i>Telaga Biru Sdn. Bhd.</div>
<div style="text-align: justify;">
3. Muhammad Syukri Salleh. (2003). <i>7 prinsip pembangunan berteraskan Islam</i>, Zebra Editions Sdn. Bhd.</div>
<div style="text-align: justify;">
4. Mohd Shukri Hanapi. (2014). <i>Tasawur Islam dan pembangunan</i>, Dewan Bahasa dan Pustaka, Kuala Lumpur.</div>
Unknownnoreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-3393396370797442012.post-24239539513562772192016-04-17T23:17:00.002+08:002016-04-17T23:17:38.112+08:00SENI KOMUNIKASI DALAM INSTITUSI<div style="text-align: center;">
Tugasan 2 (SYW 501)</div>
<div style="text-align: center;">
AZURA DAUD</div>
<div style="text-align: center;">
P-ISM0007/15</div>
<div style="text-align: center;">
Calon Sarjana Sains Kemasyarakatan</div>
<div style="text-align: center;">
(Pengurusan Pembangunan Islam)</div>
<div style="text-align: center;">
<span style="text-align: justify;"><br /></span></div>
<div style="text-align: center;">
<br /></div>
<div style="text-align: left;">
<span style="text-align: justify;"><span style="color: #a64d79;">Jenis Komunikasi Dalam Institusi</span></span></div>
<div style="text-align: left;">
<span style="text-align: justify;"> </span></div>
<div style="text-align: justify;">
Dalam pengurusan institusi, komunikasi adalah hal yang paling penting dan menjadi medium utama untuk menggerakkan sesuatu institusi. Segala visi dan misi akan tercapai dengan jayanya jika komunikasi antara ahli di dalam institusi dapat disampaikan dengan baik. Komunikasi menjadi titik tengah dalam menyampaikan maklumat kepada ahli institusi dan kepada orang awam. Jika komunikasi yang ingin disampaikan di dalam institusi gagal kesannya akan menyebabkan kegagalan dalam sistem pentadbiran. Hal ini juga akan memberi kesan kepada operasi yang bertitik tolak daripada sistem pengurusan yang berkualiti. </div>
<div style="text-align: justify;">
<br /></div>
<div style="text-align: justify;">
Di dalam institusi terdapat dua jenis komunikasi iaitu komunikasi formal yang terkandung komunikasi secara ke atas, ke bawah dan mendatar dan yang kedua ialah komunikasi tidak formal. Komunikasi formal adalah komunikasi yang terjadi dalam kalangan ahli institusi yang bertujuan untuk melaksanakan aktiviti institusi secara tegas dan teratur. Komunikasi ini boleh dilihat kepada pembahagian kerja yang teratur, posisi jawatan yang telah ditetapkan dan tanggungjawab yang perlu dipikul oleh ahli dalam isntitusi adalah lebih spesifik (Fatma Wardy Lubis, 2008).</div>
<div style="text-align: justify;">
<br /></div>
<div style="text-align: justify;">
Kaedah komunikasi secara formal yang pertama ialah komunikasi ke bawah. Komunikasi ini melibatkan arahan atau perintah dari pihak pentadiran kepada pekerja yang lebih rendah jawatan. Kaedah ini lebih melihat kepada jawatan yang dimiliki dan arahan yang dikeluarkan adalah sebagai perintah. Pengaliran arahan adalah dari pihak tertinggi kepada pekerja bawahan boleh terjadi dalam bentuk lisan, pengumuman, tulisan atau pekiling yang dikeluarkan yang mesti dipatuhi oleh setiap ahli di dalam institusi. Kaedah kedua adalah komunikasi ke atas yang bertentangan daripada komunikasi ke atas. Kaedah ini mengalirkan komunikasi dari pihak bawahan kepada pihak atasan. Perbincangan, sumbang saran dan kerjasama antara ahli institusi akan melahirkan idea-idea baru bagi pihak pentadbiran laksanakan. Penyampaian wujud dalam bentuk pemberian laporan secara bertulis, mesyuarat dan perbincangan secara lisan serta dari sebarang idea yang dibawa oleh golongan pekerja bagi kebaikan institusi (Fatma Wardy Lubis, 2008).</div>
<div style="text-align: justify;">
<br /></div>
<div style="text-align: justify;">
Kaedah seterusnya dalam komunikasi formal dalam institusi adalah komunikasi mendatar. Komunikasi sebegini terjadi dalam kalangan mereka yang mempunyai jawatan yang sama atau kedudukan yang setara dalam institusi. Komunikasi yang disampaikan adalah lebih berkesan kerana perbincangan yang lebih selesa dan idea yang disumbangkan akan dibawa ke pihak atasan bagi tujuan perlaksanaan. Secara asasnya komunikasi sebegini adalah tidak formal tetapi dikategorikan formal kerana perbincangan yang dibawa adalah berkaitan institusi yang disampaikan kepada ketua jabatan yang akan seterusnya akan dibincangkan di pihak atasan (Chairul Furqon, t.t.)</div>
<div style="text-align: justify;">
<br /></div>
<div style="text-align: justify;">
Bagi komunikasi tidak formal di dalam institusi pula melibatkan perbincangan dalam ahli institusi sama ada berkaitan kerja atau tidak berkaitan. Komunikasi informal juga dikenali sebagai <i>grapevine</i> atau desas desus. Desas desus adalah satu kebiasaan dalam institusi dan boleh terjadi secara ke atas, ke bawah dan mendatar. Melalui komunikasi tidak formal ahli institusi mengenali antara satu sama lain dan aktiviti dalam pengurusan sumber manusia dilaksanakan. Aktiviti yang dilaksanakan tidak berkaitan dengan keperluan institusi secara langsung namun kesan yang diterima selepas aktiviti akan meningkatkan kecekapan kerja ahli institusi dan meningkatkan motivasi kerja mereka (Aris Febri Rahmanto, 2004).</div>
<div style="text-align: justify;">
<br /></div>
<div style="text-align: justify;">
Secara keseluruhannya, komunikasi boleh terjadi dalam bentuk formal dan tidak formal. Komunikasi formal adalah lebih terkawal dan penyampaiannya adalah lebih jelas dan bertujuan manakala komunikasi tidak formal adalah lebih meluas perbincangan dan idea yang disampaikan lebih menyeluruh. Tujuan bagi komunikasi yang dilaksanakan adalah bagi kebaikan institusi dalam pentadbiran yang dilaksanakan.</div>
<div style="text-align: justify;">
<br /></div>
<div style="text-align: justify;">
Bibliografi</div>
<div style="text-align: justify;">
<br /></div>
<div style="text-align: justify;">
1. Fatma Wardy Lubis. (2008). Peranan komunikasi dalam organisasi. <i>Jurnal Harmoni Sosial</i>, Januari 2008, Volume II, No. 2.</div>
<div style="text-align: justify;">
2. Aris Febri Rahmanto. (2004). Peranan komunikasi dalam suatu organisasi. <i>Jurnal Komunikologi, </i>September 2004<i>, </i>Vol. 1 No. 2</div>
<div style="text-align: justify;">
3. Chairul Furqon. (t.t.). Hakikat komunikasi organisasi. <i>Program Studi Manajemen-FPIPS </i>, Universitas Pendidikan Indonesia.</div>
<div style="text-align: justify;">
<br /></div>
<div style="text-align: justify;">
<i></i></div>
<div style="text-align: justify;">
<br /></div>
<div style="text-align: justify;">
</div>
Unknownnoreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-3393396370797442012.post-74510933812346757342016-03-11T10:46:00.002+08:002016-03-14T23:23:33.302+08:00SENI KOMUNIKASI DALAM INSTITUSI<div align="center" class="MsoNormal" style="background-attachment: initial; background-clip: initial; background-image: initial; background-origin: initial; background-position: initial; background-repeat: initial; background-size: initial; line-height: 15.3pt; margin: 0cm 0cm 0.0001pt;">
<span style="color: #cccccc;">Tugasan 1 (SYW 501)</span></div>
<div align="center" class="MsoNormal" style="background-attachment: initial; background-clip: initial; background-image: initial; background-origin: initial; background-position: initial; background-repeat: initial; background-size: initial; line-height: 15.3pt; margin: 0cm 0cm 0.0001pt;">
<span style="color: #cccccc;">AZURA DAUD</span></div>
<div align="center" class="MsoNormal" style="background-attachment: initial; background-clip: initial; background-image: initial; background-origin: initial; background-position: initial; background-repeat: initial; background-size: initial; line-height: 15.3pt; margin: 0cm 0cm 0.0001pt;">
<span style="color: #cccccc;">P-ISM0007/15</span></div>
<div align="center" class="MsoNormal" style="background-attachment: initial; background-clip: initial; background-image: initial; background-origin: initial; background-position: initial; background-repeat: initial; background-size: initial; line-height: 15.3pt; margin: 0cm 0cm 0.0001pt;">
<span style="color: #cccccc;">Calon Sarjana Sains Kemasyarakatan</span></div>
<div align="center" class="MsoNormal" style="background-attachment: initial; background-clip: initial; background-image: initial; background-origin: initial; background-position: initial; background-repeat: initial; background-size: initial; line-height: 15.3pt; margin: 0cm 0cm 0.0001pt;">
<span style="color: #cccccc;">(Pengurusan Pembangunan Islam)</span></div>
<div align="center" class="MsoNormal" style="font-family: arial, tahoma, helvetica, freesans, sans-serif; font-size: 13.2px; line-height: 15.3pt; margin: 0cm 0cm 0.0001pt;">
<br /></div>
<span style="color: #cc0000;"><br /></span>
<span style="color: #a64d79;">Seni Komunikasi Efektif Dalam Institusi</span><br />
<br />
<div style="text-align: justify;">
Komunikasi yang baik adalah komunikasi yang mampu disampaikan secara terus dan difahami oleh masyarakat atau pendengar dengan berkualiti. Komunikasi itu sendiri adalah satu proses menyampaikan maklumat, perasaan, idea atau pandangan daripada seorang individu kepada individu yang lain. Ia juga dianggap satu seni melalui kaedah penyampaian yang ingin dilaksanakan agar dapat diterima dengan baik memandangkan sikap manusia yang berbagai ragam. Belum tentu sebarang idea atau pandangan yang ingi dilontarkan mampu diterima dengan baik dan memerlukan seni komunikasi yang sangat efektif kerana tujuan berkomunikasi adalah untuk pemberitahuan maklumat, pemujukan, perundingan, pergaulan dan beberapa tujuan lain yang berubah mengikut situasi (Ramlan Ab Rahman, t.t.)</div>
<div style="text-align: justify;">
<br /></div>
<div style="text-align: justify;">
Seni komunikasi yang efektif perlu diterapkan di dalam institusi kerana penyampaian maklumat yang tepat bagi setiap ahli yang terdapat di dalam institusi akan menggerakkan institusi dengan lebih lancar. Sebarang salah faham dalam penyampaian komunikasi akan menyebabkan berlakunya krisis atau konflik dalaman yang boleh menjejaskan operasi institusi dan jika dibiarkan secara berterusan akan memberi kesan kepada falsafah pengurusan yang ada. Setiap ahli di dalam institusi harus peka dengan maklumat yang disampaikan supaya tidak berlaku sebarang masalah dalam proses penyampaian maklumat sama ada dari pihak atasan ke pihak bawahan atau sebaliknya. Di dalam instistusi pembelajaran misalnya komunikasi efektif amat penting dalam proses penyampaian ilmu dan kefahaman yang jelas terhadap ilmu yang disampaikan amat diperlukan. Ilmu fardhu ain dan fardhu kifayah perlu dijelaskan dengan sebaiknya supaya umat Islam tidak salah dalam melaksanakannya dan faham akan kepentingan ibadah yang telah difardhukan ini (Ibrahim Elfiky, 2010). </div>
<div style="text-align: justify;">
<br /></div>
<div style="text-align: justify;">
Masalah yang sering terjadi di dalam komunikasi efektif ini adalah apabila terdapat segelintir ahli yang mengambil sikap endah tak endah dengan maklumat yang disampaikan dan menganggap tanggungjawab perlaksanaan hanya untuk pihak tertentu sahaja. Hasil daripada sikap ini akan menyebabkan gerak kerja operasi akan terganggu dan matlamat yang ingin dicapai tidak kesampaian. Komunikasi efektif yang berkesan adalah apabila semua ahli di dalam institusi mengambil tahu akan perkara yang disampaikan dan memanjangkan perkara tersebut kepada pihak yang bertanggungjawab secara berhemah. Peringatan secara berterusan dilaksanakan sehingga perkara yang ingin disampaikan terlaksana dengan cemerlang (Zainuddin Zakaria & Ziadatul Hidayah Zakaria, 2006).</div>
<div style="text-align: justify;">
<br /></div>
<div style="text-align: justify;">
Seni komunikasi yang efektif mampu menjadikan perjalanan operasi sesuatu institusi lebih lancar dan pengurusannya lebih teratur. Masyarakat juga akan lebih mempercayai dengan institusi yang mampu melaksankan operasinya dengan lancar dan berkualiti. Lukman al-Hakim juga pernah berpesan kepada anaknya mengenai komunikasi dan boleh dijadikan tauladan oleh umat Islam apabila berbicara tidak kira apa jua pangkat atau kedudukan yang dimiliki. Kata-katanya berbunyi</div>
<div style="text-align: justify;">
<div style="font-family: 'times new roman'; font-size: medium; font-style: normal; font-variant: normal; font-weight: normal; letter-spacing: normal; line-height: normal; text-align: justify; text-indent: 0px; text-transform: none; white-space: normal; word-spacing: 0px;">
<div style="font-family: 'times new roman'; font-size: medium; font-style: normal; font-variant: normal; font-weight: normal; letter-spacing: normal; line-height: normal; text-align: center; text-indent: 0px; text-transform: none; white-space: normal; word-spacing: 0px;">
<div style="color: black; margin: 0px;">
<i><br /></i></div>
<div style="margin: 0px;">
<div style="text-align: justify;">
<i><span style="color: #cccccc;"><span style="color: white;">"</span><span style="color: #eeeeee;">Wahai anakku! Berhati-hatilah terhadap tutur kata dan bicaramu, peliharalah budi bahasamu dan sentiasalah bermanis muka nescaya kamu akan disenangi dan disukai oleh orang yang berada di sekelilingmu. Perumpamaannya seolah mereka telah mendapat barang yang amat berharga darimu"</span></span></i></div>
</div>
</div>
</div>
</div>
<div style="text-align: center;">
<div style="text-align: left;">
<span style="text-align: justify;"><br /></span></div>
<div style="text-align: left;">
<span style="text-align: justify;">Dengan ini, tiada lagi konflik yang boleh memecah belahkan sesuatu institusi yang berpunca daripada komunikasi yang kurang baik.</span></div>
<div style="text-align: left;">
<span style="text-align: justify;"><br /></span></div>
<div style="text-align: left;">
<span style="text-align: justify;">Rujukan</span><br />
<ol>
<li>Ramlan Ab Rahman.(t.t.), <i>Komunikasi Efektif</i>, Kementerian Sains, Teknologi dan Inovasi (MOSTI).</li>
<li>Zainuddin Zakaria & Ziadatul Hidayah Zakaria.(2006), <i>Komunikasi efektif, </i>PTS Professional Publishing Sdn. Bhd.</li>
<li>Ibrahim Elfiky (2010), <i>Terapi komunikasi efektif dengan metode praktis Neuro-Linguistic Programming (NLP)</i>, Mizan Media Utama.</li>
</ol>
</div>
</div>
Unknownnoreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-3393396370797442012.post-46203543864931181282013-05-21T12:38:00.000+08:002016-03-11T11:08:01.888+08:00SAHABAT<br />
<div class="separator" style="clear: both; text-align: center;">
<span style="color: red; font-size: large;">ASSALAMUALAIKUM....</span></div>
<br />
<div style="text-align: justify;">
<div style="text-align: center;">
<span style="background-color: white; color: #434040; font-family: "arial" , "verdana"; font-size: 14px; line-height: 20px;">“Bersahabat dengan orang yang soleh dan dengan orang yang jahat persis seperti berkawan dengan pengedar minyak wangi dan tukang besi (yang menghembus bara api). Pengedar minyak wangi sama ada ia memberi anda sebahagian atau anda membeli bau-bauan daripadanya atau sekurang-kurangnya anda mendapat juga baunya. Manakala tukang besi pula samada ia menyebabkan baju anda terbakar atau anda mendapat bau yang hapak.” (Riwayat Abu Daud)</span></div>
<div style="text-align: center;">
<span style="background-color: white; color: #434040; font-family: "arial" , "verdana"; font-size: 14px; line-height: 20px;"><br /></span></div>
<div style="text-align: center;">
<span style="background-color: white; color: #434040; font-family: "arial" , "verdana"; font-size: 14px; line-height: 20px;"><br /></span></div>
Terbaca mengenai hadis Rasulallah SAW mengenai sahabat kadang-kadang terfikir aku ni sahabat yang baik ke? Mampu ke jadi seperti si pembuat minyak wangi tu?<br />
<br /></div>
Unknownnoreply@blogger.com0